Co robić, gdy ciężarówka złapała gumę?

przebita opona w ciężarówce

Załapanie gumy, to w popularnej gwarze kierowców, określenie sytuacji, w której co najmniej jedno ogumienie, jedna opona, zostaje uszkodzona. Dochodzi wówczas do przerwania struktury, i z koła zaczyna schodzić powietrze, co uniemożliwia dalszą jazdę.

Oczywiście, jak ktoś by się bardzo mocno uparł, jakiś odcinek można jeszcze w tym stanie ogumienia przejechać, ale skutkuje to kolejnymi większymi uszkodzeniami felgi, a nawet wypadkiem. Rolą opony jest zapewnić odpowiednią przyczepność do podłoża oraz amortyzować różne drgania, a także chronić koło przed nierównościami na drodze, takimi jak dziury, czy różne elementy leżące przypadkowo na jezdni. Do złapania gumy dochodzi, gdy samochód najedzie na ostry przedmiot, wpadnie w dziurę, najedzie na krawężnik, a także wtedy, gdy opona jest już stara i sama z siebie pęka na trasie. W zależności od rodzaju pojazdu inny jest efekt złapania gumy, inne skutki, i inny sposób jej wymiany. W przypadku samochodów osobowych sprawdza się samodzielna wymiana koła, na zapasowe. W przypadku samochodów ciężarowych może być potrzebne wsparcie firmy Trans-Hol. W samochodach osobowych opona może pęknąć, i samochód zjedzie z drogi, ale zdecydowanie łatwiej jest go wyprowadzić z pobocza. W przypadku ciężarówki, o słusznej masie, samochód, który znajdzie się na poboczu, może ugrzęznąć, co uniemożliwi jego dalszą trasę i wymianę koła. Skutki unieruchomienia pojazdu ciężarowego są jednak o wiele większe, ponieważ jedzie on po towar, lub z towarem, a każde unieruchomienie skutkuje opóźnieniem w transporcie i kolejnymi stratami. Dlatego w przypadku złapania gumy trzeba działać szybko i polegać na fachowcach.

Prewencja

Złapanie gumy jest zdarzeniem praktycznie nie do przewidzenia. Kierowca nie zawsze dostrzeże to co leży na trasie, niemożliwe też, aby niekiedy uniknąć najechania na coś, np. krawężnik, albo ominięcia dziury, jeśli na przeciwległym pasie poruszają się samochody. Choć zawsze warto być czujnym i starać się tak jechać, aby możliwie minimalizować pewne bardziej ryzykowne zdarzenia. Ważną częścią prewencji jest także regularne sprawdzanie stanu ogumienia. Bywa tak, że po dłuższej trasie, w danej oponie występują drobne ubytki, lub coś się w nią wbije. Wówczas odpowiednio szybka reakcja pozwoli na to, aby oponę naprawić, co jest niewielkim kosztem, w stosunku do strat, jakie może ponieść dostawca w sytuacji unieruchomienia pojazdu. Podobnie sprawa tyczy się opon starszych. Należy pilnować czy nie są one spękane i zbyt wytarte, co sprzyja złapaniu gumy. I na te czynności akurat każdy ma spory wpływ.

Działania

Jeśli jednak już ciężarówka złapała gumę, należy temu zaradzić. Jeśli stało się to na trasie, i pojazd stoi na jezdni, wówczas można zamówić pomoc drogową, która na miejscu wymieni nam koło, a dostawa będzie mogła być kontynuowana. Jednak w sytuacji, w której pojazd zboczył z trasy w wyniku złapania gumy, konieczne może okazać się wyciągnięcie ciężarówki i postawienie jej we właściwym kierunku jazdy. Niekiedy może też być tak, że samochód złapie więcej niż jedną gumę. Wówczas nie ma innego rozwiązania, jak wezwać pomoc drogową, auto odholować do najbliższego serwisu wulkanizacyjnego i tam dokonać naprawy lub wymiany opony. Firmy świadczą pomoc 24/7, dlatego o każdej porze wsparcie dotrze szybko, a pamiętajmy, że to czas w firmie transportowej odrywa ogromną rolę. Wsparcie firmy posiadającej odpowiednią flotę, pozwoli na błyskawiczne włączenie pojazdu do ruchu. Jeśli więc ciężarówka złapie gumę, należy dzwonić do odpowiedniej firmy.